Dierková Komora a JA

Na úvod predstavujem prvý pokus s Dierkovou Komorou.

 

Budmerice – Kaštieľ / 2006


Na podnet môjho syna Tomáša som cca za hodinu postavil z fotoaparátu PENTACON six TL moju prvú Dierkovú Komoru. Miesto objektívu plastová krytka, do nej vyvŕtaná väčšia diera prelepená alobalom a ihlu do alobalu urobená dierka (taka, aka sa podarila).

Zvitkový film ORWO NP20 (cca 10 rokov po expirácii) a vyrazili sme na foto výlet do Budmeríc s priateľmi z fotoklubu IRIS, s ktorého som si priniesol aj moje prvé dva obrázky Dierkovou Komorou.

Viac obrázkov som ani nerobil, lebo však šlo len o taký pokus z recesie :), v ktorého úspech som príliš neveril. Výsledok bol ale nad moje očakávania, a úprimne priznávam, že potešil.

PENTACON six TL som ale rozhodne nemienil používať ako Dierkovú Komoru, takže voľba padla na môj prvý fotoaparát PIONIER. Formát negatívu 6x6cm sa javil vyhovujúci, takže prestavbe nič nebránilo.

ALE

ano, celé to malo jedno veľké ALE … Pamätal som si fotky z detstva urobené PIONIEROM, a záver po nafotení filmu bol pre mňa dosť skľučujúci. Ak som tým chcel dosiahnúť len to, čo som videl na filme, tak urobím lepšie, ak tam nechám ten pôvodný objektív.

Nasledovalo obdobie hľadania, pokusov a omylov. Ale ako sa hovorí, človek sa najviac naučí na vlastných chybách, a tak aj bolo. Jednoho dňa mi padla do ruky plechová krabička, taká „akurátna“, ze sa do nej dal umiestniť fotopapier 9x12cm. Aj keď sa mi krabička zdala príliš plytká, povedal som si, že veď za pokus to stojí … a stálo …

Ten zobrazovací uhol ma dostal. Bolo to presne to, čo som chcel, aj keď som do vtedy vlastne ani nevedel, čo chcem, ale už som v tom čase veľmi dobre vedel, čo určite nechcem.

Trnava, Trojičné námestie /2006

Jedna z prvých fotografií urobená mojou krabicovou Dierkovou Komorou na fotopapier 9x13cm. Vinetácia bola dosť výrazná, ale to je problém ľahko odstrániteľný. Stačí nahradiť fotopapier s normálnou gradáciou, fotopapierom s mäkou gradáciou, alebo použiť  inú vývojku. Bol som odchovaný na klasickej fotografii, takže niečo takéto ma zaskočiť nemohlo…ALE zaskočilo. Fotopapierový negativ je fajn, ale nikdy to nie je to, čo film na celuloide. Problém robila pomerne dlhá expozícia zodpovedajúca nízkej citlivosti fotopapiera, a k dispozícii som mal vždy len jeden záber, ktorý sa samozrejme mohol aj nepodariť.

Tu je jeden z nepodarene – podarených záberov, keď sa mi uvoľnil fotopapier a dostal sa do takej nešťastne šťastnej polohy voči dierke.

Kostol sv. Heleny v Trnave / 2006

Netrvalo dlho a aj vďaka mojej remeselnej zručnosti bola na svete Dierková Komora, ktorá naplnila všetky moje očakávania a vlastne aj potreby. Zvitkový film a formát políčka negativu 6×9 cm je štandarde vyhovujúci. Ujasnený som mal aj zobrazovací uhol zodpovedajúci ohniskovej vzdialenosti 27 mm. Ak vezmeme do úvahy, že standardná ohnisková vzdialenosť pre formát 6×9 cm je cca 110 mm, tak moja Dierková Komora sa dá považovať za ultra širokouhlú, ale práve to som pre moje zámery potreboval.

Prvé skúšobné zábery boli opäť na staré (preležané) zvitkové filmy ORWO, ktorých som mal v tom čase k dispozícii viac ako veľa 🙂



Táto Camera Obscura bola prítomná  pri prevažnej väčšine mojich fotografií, ktoré je možnosť vidieť na týchto stránkach. Niekomu sa môžu zdať príliš zvlášne až divné, ale to nevadí. Sú také, aké ich ja chcem mať, a to je pre mňa podstatné.

Aj keď nie som príliš súťaživý typ, bolo pre mňa veľkou poctou získať za moju tvorbu Dierkovou Komorou v roku 2009 Cenu mesta Trnava. Som trnavčan a Trnava je mojou srdcovou záležitosťou.

NAPÍSALI o mne

Zdroj: MY TRNAVA 2008

Zdroj: MY TRNAVA 1/2009

Starší syn Tomáš, ktorí ma v roku 2006 vlastne „nakopol“ na dierkovú komoru je dnes profesionálny fotograf v Západoslovenskom múzeu v Trnave.

Mladší syn Martin, aj keď si vybral cestu informačných technológií, tak mu nie je cudzia ani fotografia, takže sme obaja amatérsky fotografi.

Najmladšia dcéra Petra je úspešnou profesionálnou fotografkou pôsobiacou v Bratislave.


petra_rjabinin_photographer_commerrcial_portfolio
www.petrarjabinin.com

 

Prejsť na začiatok